„Ових дана навршило се 15 година од смрти Јована Рашковића, лекара из Шибеника, који се годинама бавио исцељењем људских душа. Са ‘главом библијског пророка‘, овај српски трибун заблистао је као метеор на узаврелој политичкој сцени једне земље, која ће се ускоро распасти. Сви Јованови покушаји да се заустави рат нису, нажалост, уродили плодом. Мржња је експлодирала и потекли су потоци крви.
По речима академика Добрице Ћосића, Јован Рашковић је у српску политику покушао да унесе поштење и реализам у постављању националних циљева. Он није основао Српску демократску странку да би се успео на власт, него да одбрани национално биће и суверенитет српског народа У Хрватској.
– Психијатар Јован Рашковић – каже Ћосић – у бездушну политику унео је душу, у националну идеологију хуманизам, у хрватско-српски раскол дух споразума, а шовинистичкој агресији супротставио је демократско миротворство. Све су то својства антиполитике у данашњем свету тоталне политике. И чим је проговорио, Срби су га слушали; све што је рекао, Срби су примили као истину. У тминама страха и безнађа блеснула је нада.
Ћосић наглашава да је Рашковић био протагониста нове српске политике у Хрватској и највиши политички изазов савремене Хрватске.
– Залажући се за разумевање хрватског националног бића и политичког интереса и права хрватског народа, са рукама испруженим за помирење са свим Хрватима спремним да Србима поштују права која они имају, Рашковић је заталасао, и ка историјској, националној и грађанској самосвести покренуо обманут, резигниран и обезвређен српски народ у Хрватској и БиХ.
*
Капор мисли да он вероватно никог није више пута цртао него Јована Рашковића. Био је опчињен његовом живописном појавом ‘том главом бога Перуна и очима у које се није могло дуго гледати‘.
– Од малих цртежа пером и тушем – каже Капор – преко мноштва цртежа крејоном и сангвином и пастела, све до Докторовог портрета, покушавао сам да одгонетнем карактер и суштину тог изузетно занимљивог лица које као да је било све време свесно своје блиске смрти.
Са Јованом Рашковићем, Капор је уздуж и попреко обишао све делове Далмације у којима живе Срби. Пут их је нанео и у Равне Котаре, где су посетили дворе чувеног ускочког витеза Стојана Јанковића, чији је потомак велики писац Владан Десница. Аутор романа Прољећa Ивана Галеба био је вишегодишњи Рашковићев пацијент. Доктор је Десницу лечио од хипохондрије, а умро му је на рукама од рака.
*
А онда су се испунили стадиони и тргови на којима је проговорио Јован Рашковић. Док је народ падао у неку врсту транса слушајући човека кога су сматрали свецем, он им је, каже Капор, у једној реченици рекао све: ‘Ја нисам ваш вођа, него слуга!‘
Капор сматра да се Јован Рашковић није као други бацио у политичку арену да нешто стекне. Био је признат и познат, поштован и имућан човек. Знао је ко је, шта је и колико вреди. Један је од малобројних истакнутих српских интелектуалаца у Хрватској, који није крио да је Србин, и због тога се никоме није правдао. Њему није требало ништа друго, сем мало одмора и спокојства, али је он због свог народа ушао у ту арену, све је жртвовао, све изгубио и на крају је, као последњи лупеж и разбојник, протеран из свог родног краја.
– Али, ни тада – каже Капор – када су га носили на рукама, гледали у њега као у Бога, љубили му руке и тражили помоћ, коју ни сам себи није могао да пружи, Доктор је постајао само на смрт уморни лекар, који се нагледао исувише несреће да би могао да ужива у својој слави.
*
Објашњавајући зашто је српски пук у Хрватској подигао на руке Јована Рашковића, због чега је на зборовима уз слике Светог Саве, кнеза Лазара, Карађорђа, Његоша и Вука, носио и слику Рашковића, академик Матија Бећковић каже: ‘Тешко да су могли наћи темељнијега, пространијега, несебичнијега, племенитијега и угледнијега. Они који су Рашковића хтели да сузе и омразе, само су показали колико су ускогруди и ускоумни они сами‘.
Бећковић закључује: ‘Јован Рашковић је веровао да се без насиља може изборити за права свог народа и да неправду не сме чинити онај коме је неправда учињена. Од кад је српских вођа, од Јована Рашковића није било мирољубивијега. Али, кад је пала крв, то није могао ни примити ни разумети. Сад знамо како се све завршило и да је због таквог исхода Јован Рашковић пресвиснуо. Његовог народа нема у Крајини, очишћен је, а његови прваци оптужени су за етничко чишћење других‘.” (Из текста Јована Кесара)